Sunday, July 13, 2014

Sakit Menghapus Dosa..

Assalamualaikum 

Sakit menghapus dosa..

Rasulullah SAW. bersabda, "Tidaklah
seorang muslim menderita sakit kerana
suatu penyakit melainkan Allah
menggugurkan kesalahan-kesalahannya dengan penyakit itu,
sebagaimana pohon yang
menggugurkan daun-daunnya". 
(HR.
Bukhari dan Muslim)

Sakit merupakan bagian dari hidup. Meskipun kita sudah berusaha semaksima mungkin untuk menjaga kesihatan badan kita,dengan mengamalkan makanan halal dan bergizi tinggi, menjalani pola hidup yang sihat, dan rajin melakukan ujian kesihatan.Kalau Allah menghendaki hamba-Nya sakit, maka sakitlah hamba itu. Kerana sakit sudah merupakan sunnatullah dalam kehidupan makhluk-Nya.

Allah befirman :
“Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (QS Al-Anbiya’: 35)

Rasulullah SAW bersabda, “Bencana itu akan selalu menghiasi hidup seorang mu’min atau mu’minah, pada jasad, harta dan anaknya sehingga ia bertemu dengan Allah dan dirinya tidak dikotori dosa sedikitpun.” (HR Ahmad no.7521). Dalam riwayat lain, “Sesungguhnya besarnya pahala bergantung pada besarnya ujian. Dan apabila Allah mencintai suatu kaum, Dia akan mengujinya. Dan barangsiapa yang rela, maka ia mendapatkan ridho-Nya. Dan barangsiapa yang marah, maka ia akan mendapatkan murka-Nya.” (HR Tirmidzi dan dihasankan oleh Al-Albani).


4 comments:

 
Hak cipta terpelihara Miraa Hussin| Copyright-2012