Friday, May 16, 2014

Fakta Menarik Hari Jumaat #1 : 7 Pernikahan

Assalammualaikum..

Fakta menarik mengenai penghulu segala hari iaitu Jumaat yang mungkin korang taktau, Zara akan share arii ni untuk pengetahuan kita bersama. Memang menarik tau ! =D


sebahagian para ulama' mengatakan telah terjadi 7 pernikahan antara para Nabi dan antara aulia' pada hari Jumaat, iaitu



1.Pernikahan antara Nabi Adam dengan Siti Hawa


2.Pernikahan antara Nabi Yusuf dengan Siti Zulaikha


3.Pernikahan antara Nabi Musa dengan Shafrawa


4.Pernikahan antara Nabi Sulaiman dengan Puteri Balqis


5.Pernikahan antara Nabi Muhammad saw dengan Siti Khadijah


6.Pernikahan antara Nabi Muhammad saw dengan Siti Aisyah


7.Pernikahan antara Ali bin Abi Thalib dengan Fatimah 



Hari Jumaat ssuai utk mlangsungkan perkahwinan, bahawasa nya telah diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a berkata : Rasulullah s.a.w di tanya orang tentang hari Jumaat maka 

baginda s.a.w mjawab : Hari Jumaat adalah hari Sillaturrahim dan juga pernikahan. Kemudian sahabat btanya lagi : Mengapa demikian Ya Rasulullah s.a.w ? Rasulullah s.a.w pun mjawab : kerana para Nabi pada masa lalu mlaksanakan pernikahan pada hari tersebut.

Jadi secara ringkas nya, jika kita ingin mengadakan Walimatulurus, boleh lah dilakukan pada hari-hari yang lain seperti musim cuti sekolah atau hujung minggu ataupun hari2 yg di rasakan sesuai untuk mengadakan nya. Manakala bagi majlis pernikahan, usahakan lah agar di lakukan pada hari Jumaat kerana banyak kebaikan ny. insyallah.. =)





sayang,
*mrshafiezy*


26 comments:

  1. wah... nanti nak nikah hari jumaat la..banyak berkatnye kan kak zara.. :)

    ReplyDelete
  2. memg byk berkatnya nikah ari jumaat .

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah, nanti dah tiba masa ena, ena nak bernikah pada hari Jumaat. Hehehe terima kasih atas perkongsian ilmu ni

    ReplyDelete
  4. insyaallah, nanti nak kawen pada hari jumaat :)

    ReplyDelete
  5. bernikah pada penghulu segala hari menjadi idaman setiap yg bergelar muslim... :)

    ReplyDelete
  6. salam jumaat, bw sini.
    berkat di hari jumaat penghulu segala hari. ramai yg ambik berkat di hari jumaat termasuk bernikah :)

    ReplyDelete
  7. majlis akad nikah naniey pun hari jumaat... alhamdulilah....

    ReplyDelete
  8. Buat ape pun hari jumaat smuanye berkat jika nawaitu krn Allah. Apekan lg akad nikah, insya-Allah berkat dunia akhirat. Kan k.zara kan..?

    ReplyDelete
  9. Salam Jumaat..
    Start today..nelly nak set dalam kepala..nak angkat nikah hari jumaat..InsyaALLAH..

    Jom singgah blog Nelly http://cintanelly.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. bagusnya pernikahan hari jumaat kan

    ReplyDelete
  11. Jom nikah. tggal setapak je lagi.

    ReplyDelete
  12. Kakak menikah 19 tahun dulu pun pada Hari Jumaat tetapi majlis recepsinya pada hari Ahad..

    ReplyDelete
  13. hu2.. teman lak hari sabtu.. bestnya kalau dapat hari Jumaat..

    ReplyDelete
  14. wahh
    nnti nk nikah hari jumaat jugak la :)

    ReplyDelete
  15. Pewit zara...citer sal nikah pulak..tau la dah berpunya.....nak tawin!(sambil hentak kaki)

    ReplyDelete
  16. hari jumaat kan penguhulu segala hari...memang banyak berkat nya..

    ReplyDelete
  17. Nak kahwin hari jumaat jugaklah ;) hehe

    ReplyDelete
  18. Terima ksih atas perkongsian yg bermakna ini ..

    ReplyDelete
  19. Untuk yang belum bernikah tu boleh la pilih hari jumaat yer... :D

    ReplyDelete
  20. insyallah akan tntukan tarikh khwn pd jumaat nnt, erkkk :P

    ReplyDelete

 
Hak cipta terpelihara Miraa Hussin| Copyright-2012