Friday, January 24, 2014

Ribut besar di jangka melanda Sabah

Assalammualaikum..

Semalam heboh kat whatsapp zara pasal jangkaan negeri Sabah ni yang akan di landa ribut besar menjelang esok subuh hari sabtu *25 Januari 2014*. Sumber dari beberapa individu yang di percayai mempunyai keilmuan tinggi dan merupakan orang lama atau otai dalam ilmu persilatan, berkebolehan untuk memperolehi visi/mimpi untuk bencana yang bakal melanda. Malam ni zara di maklumkan beberapa individu terbabit akan melakukan kenduri doa selamat atau istilah lain doa tolak bala bencana. Di nyatakan juga bahawa hanya dua kawasan di Sabah yang selamat iaitu Tambunan dan Ranau yang mrupakan kawasan tinggi.

Zara taip nak explain ni pon macam taip berita pulak daa.. hihi. Bila zara baca pbualan macam ni.. terlintas di hati zara secara automatik nya :

"Mati itu pasti.. kita lari pegi mana pun, kalo Allah dah tulis kematian kita hari ni atau esok lusa.. tetap jugak akan kembali pada Dia.. cuma cara kematian tu kita tak tau macamnaa, sama ada mati kerana penyakit, kemalangan, bencana alam atau pon lain2. aku tak kesah cara kematian aku bagaimana nnti..aku mmg takut menghadapi mati tapi sekurang2 nya aku tak mau mati dalam keadaan tak beriman.."

Itu lah dalam fikiran zara masa baca perbualan dorang kan whatsapp tu.. bila kita receive sesuatu berita lebih2 lagi berita macam ni.. jan trus percaya tapi muhasabah diri dan tenangkan fikiran. Adakah kita berupaya mengelakkan kematian ? kalau kita boleh mengelakkan kematian, pasti teda istilah kematian, bukan ? 

Kadang2, ada baik nya juga berita sebegini sekurang2 nya mengingatkan kita ntuk chek iman kita ntuk menghadapi Dia.. mengingatkan kita bhawa setiap yang hidup itu pasti akan menghadapi kematian. So, bagaimana iman kita ari ni, sehat tak ? =)




Maksudnya:

193: "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah mendengar seorang Penyeru (Rasul) yang menyeru kepada iman, katanya: 'Berimanlah kamu kepada Tuhan kamu', maka kami pun beriman. Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami,dan matilah kami bersama orang-orang yang berbakti;

194: "Wahai Tuhan Kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan jangalah Engkau hinakan kami pada hari Kiamat kelak; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji".



Sayang,
*mrshafiezy*



16 comments:

  1. lebih baik percaya qada & qadar..semua yg berlaku suda ditentukan..kekadang manusia nie suka menyesatkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu.. tu satu hal.. mimpi ni juga kadangkala mainan tdo.. mm..

      Delete
  2. Doakan semoga cuaca elok, InshaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah.. smoga cuaca sbgini cpt blaluu dan semoga kita terlindung dr sbrg musibah yang xd ingini.. ^^ amin

      Delete
  3. 2lah kan zarah...kadang2 lucu gak cik baca khabar angin ne..terutamanya bila tukang tilik semua turun padang..mcm2 jak ramalan durang..
    apa pun tawakal jak lah kan zarah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah apa2 kn ? mdtgkn kerisauan jaa bg mereka yang percaya.. but drpda rasa panik better mohon kpd Allah swt dan cr sumber yg betul bab mcm ni.. xble bawa main2.. mdtgkn khurafat.. mm

      Delete
    2. 2lah..menyekutukan Allah tu nama nya..

      Delete
  4. Assalamualaikum zara. macam mesej berantai je. takpelah. kita sama2 berdoa semoga tiada bencana yang teruk melanda ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumuusaalam dear.. hikhik. zara taip story daa jadik mcm surat berantai.. hoho. ada sumber bgtau ni otai2 silat ni ada kat kampung dia then crita kat org kampung dorg mimpi xbaik.. kalo dah crita punya crita mmg confirm laah ada tokok tambah ntuk sedapkn crita.. huhu. kita toksah cpt pcaya.. sb bleh mrosakkn akidah. Insyallah. kita yakin pada Allah. Sekira nya ada musibah pun, jan laa panik, Allah turunkan pun ntuk mgingatkn kita ni yg alpa.. huhu.. ^^

      Delete
    2. sama sama lah kita berdoa. semoga everything's gonna be okay. amin.

      Delete
  5. semoga dijauhkan dr apa jua bencana

    ReplyDelete
  6. arap sumenye ok.. skrg ni byk kabar angin.. huhu

    ReplyDelete
  7. Manusia nak tunjuk hebat je tu,jika allah inginkan berlaku maka ia akan berlaku,kerana ia lebih mengetahui.
    Akak tak nak mati dalam keburukkan,biar dlm kebaikan yg di redhai.

    ReplyDelete
  8. Ahli kaji cuaca tak info pun...betul ke...

    ReplyDelete
  9. doa moga Allah SWT sentiasa lindungi kita :)

    ReplyDelete

 
Hak cipta terpelihara Miraa Hussin| Copyright-2012